Forrygende start på Padborg Park

Padborg Open hed det første løb i år, og det var i weekenden den 21. – 22. april 2018 det blev afholdt. Det er her de tre første løb i Aquila Synergy Cup fandt sted. Træning, tidtagning og to heat om lørdagen den 21. april, og det sidste heat om søndagen den 22. april.

Hvad bød weekenden så på? Godt vejr, sol og varme samt i Aquila Synergy Cup noget virkeligt tæt og spændende race. Det mest i øjenfaldende var bil nr. 9 og bil nr. 99, Nr. 9 er Team ABC Isolering & Tagteknik og nr. 99 køres af Bastian Buus, et ungt talent der kommer fra gokart, han vandt sidste år Dansk Super Karts OK Junior mesterskab. Bil nr. 9 havde to kører med og kørte en pæn træning. Til kvalifikationen gik et eller andet galt for bil nr. 9 og de fik ikke sat nogen tid og skulle så starte bagerst. Det blev dog de to biler og kører som kom til dominere løbene i Aquila Synergy Cup i denne weekend. Bastian Buus kørte hurtigste kvalifikationstid med: 1:09:770, og nu var Kevin Suenson i bil nr. 9 sat på en opgave med sidste startplacering. Alt dette var så på plads inden middagstid, og der var en god gang mad i ”ørnereden” – Aquila er den videnskabelige / latinske betegnelse for ørn. Efter kvalifikation havde flere kører gang i justeringer på racerbilerne, mange mente at de understyrede og så gik mekanikkerne i gang at hæve bagenden ændre på cambervinklerne op hjulene og hvad der nu kan gøres få at trimme bilen.

Kørerparade med de fleste af kørerne.

Første heat startede så kl. 14:50 det skulle køres med 12 minutter plus en omgang. Starten gik, ”poleman” Bastian kom bedst fra start og først ind i svinget efter langsiden, han var dog skarpt forfulgt af nr. 2 Mark Sørensen, i første sving var der også en snurretur for Oliver Odgaard og for at undgå sammenstød endte Julie Antonina Sørensen også med fronten den forkerte vej. Ingen sammenstød blandt bilerne, egentligt flot klaret. Bastian havde Mark lige bag sig de første omgange og Mark overhalede også Bastian på 3. eller 4. omgang, men Bastian var tilbage i front kort efter og holdt føringen hjem til målflaget. Imens havde Kevin Suenson kørt sig op gennem feltet og var nu den største trussel for Bastians sejr i heat nr. 1, men det lykkede ikke for Kevin at komme forbi Bastian. Gennem det første heat skete der lidt forskelligt, nogle afkørsler hvor en af dem udløste en periode med safetycar, og Oliver Odgaard kørte i pit med en motor der ikke havde styr på tændingen. Der var også gået ild i bilen, det skyldtes en olielækage som også havde brændt nogle elektriske ledninger over. Olivers bil blev repareret og startede igen i heat nr. 2. Måske olielækagen kunne være en forklaring på hans snurretur i det første sving? Resultatet af heat 1: Bastian Buus, tæt forfulgt af de mere erfarne Kevin Suenson og Mark Sørensen og lidt efter de lidt yngre Christoffer Christensen og Kevin Brandsborg.

Starten på heat 1, med nr. 99 Bastian Buus, nr. 62 Mark Sørensen, nr. 37 Kevin Brandsborg, nr. 88 Lucas Stenberg, nr. 52 Christoffer Christensen.

I både heat 2 og heat 3 overhaler Kevin Suenson Bastian Buus, og de skites til at føre flere gange.

Bastian genvinder føringen og kommer først over målstregen i heat 2 og 3.

Heat 2 startede kl. 16:20 og nu var resultatet af heat 1 lig med startopstillingen. Bastian Buus i poleposition med en sulten Kevin Suenson ved siden af. Et ungt talent mod en noget mere erfaren kører, Kevin kender Padborg Park rigtigt godt og kan vel næsten køre banen rundt den modsatte vej med lukkede øjne, stor spænding og hvem ville komme bedst fra start? Bastian tog starten, men blev på en af de tidlige omgange dog overhalet af Kevin, men Bastian kunne også overhale Kevin og der var virkeligt tæt race imellem dem og de skiftedes til at føre nogle gange. På tredje omgang satte Kevin Brandsborg den hidtil hurtigste tid i heatet og kom fra fjerdepladsen op på tredjepladsen, men omgangen efter fik raceren lidt for meget gas for enden af langsiden og den tog en snurretur og nu var Kevin B. næstsidst, han bed dog tænderne sammen og vandt ind på dem foran og nåede at overhale en af dem. Flot at kæmpe sig tilbage, selvom det er surt at miste en god placering. Fakta er at Kevin Brandsborg har fart i bilen, og med lidt mere erfaring lærer han sikkert hvordan man ikke ”overkører” den. Mellem Mark Sørensen og Christoffer Christensen var der en tæt kamp om tredjepladsen, den gik over mange omgange, men Christoffer kom i mål lidt før Mark. Det så ud som om Christoffer bremsede lidt senere end Mark, og det giver jo lige det sidste. Dette heat blev til banespeakerens ros uden safetycar, faktisk weekendens eneste uden sådan en på banen. Heatet sluttede med Bastian Buus i front, Kevin Suenson en halv billængde efter = 0,106 sekund og derefter Christoffer Christensen 4,2 sekunder efter og Mark Sørensen 4,7 sekunder efter. Tæt og spændende race.

Søndagens heat blev om muligt endnu mere intenst end lørdagens to spændende heat. Ude i front kæmpede Bastian Buus og Kevin Suenson igen meget tæt, de skiftede position flere gange, og nogle omgange kørte de side om side gennem de 5 sving fra enden af langsiden forbi målstregen og videre ud på den kortere langside – den ned mod ”Big Mag” svinget. Det var bestemt ikke hele tiden der kunne have været en søndagsavis imellem bilerne, og de kørte begge to det bilerne nu engang kunne. Fra starten var der igen også en god kamp om tredjepladsen, og det var igen mellem Christoffer Christensen og Mark Sørensen, desværre for Mark tabte han bilen og måtte tage til takke med en lavere placering. Lucas Stenberg der desværre udgik i begge heatene om lørdagen fuldførte det 3. heat om søndage og kørte en god 5. plads hjem. Heat 3 slutter med Bastian Buus som nr. 1 med Kevin Suenson (Team ABC Isolering & Tagteknik) ¼ sekund efter, som nr. 3 Christoffer Christensen 5,3 sekunder efter, som nr. 4 Kevin Brandsborg næsten 15 sekunder efter og som nr. 5 Lucas Stenberg godt 23 sekunder efter nr. 1.

Blierne tilbage i pitteltet.

Kevin og Bastian siger tak for en god og fair kamp på Padborg Park.

Bastian Buus, endnu ikke fyldt 14 år og man kan kun beundre ham og hans kørsel, han kommer fra gokart uden gearskift, har kun haft 2 -  3 træningsløb til at få det lært i, og så nr. 1 i kvalifikationen og 3 stærke heat med det bedste resultat man kan få – plus dagens hurtigste omgang for Synergy racerne: 1:09:177. Bastian fortalte at det var en del anderledes at køre en Aquila Synergy racer end det er at køre gokart. Flot klaret Bastian – ”færdigt arbejde”

Det er også værd at lægge mærke til et par andre unge kører, Christoffer Christensen som stabilt og sikkert kørte først en 4.plads hjem i heat 1, en 3. plads i heat 2 og nok en 3. plads i heat 3, det giver point på kontoen! Kevin Brandsborg viste også at han kunne køre stærkt, nr. 5 i heat 1 og så fik han overhalet Christoffer i heat 2 og var så nr. 3, men ”tabte” som tidligere nævnt bilen, men kæmpede sig flot videre og i heat 3 sluttede Kevin B. på en 4. plads efter at være starte som nr. 7. Det er værd at bemærke at Bastian og Christoffer ikke foretog ændringer på bilen efter tidtagning og imellem heatene. Mange andre kører var ikke helt tilfredse med deres biler og fik lavet lidt justeringer, med lidt forskelligt held. Måske når erfaring og ” know – how” kommer med, så vil vi se nogle andre kører oppe i fronten. Tiden må vise det. Resultater helt ned i detaillier kan ses på: http://www.chronomoto.hu/livetiming/pdf/?eventid=20180421_22_padborg

Julie Antonina Sørensen fik anerkendelsen kaldet ”Best Sportsmanship” – det er en pris som gives af: http://citybugownersdk.dk/ - det er en klub for de små biler Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 106 & 107, det er fra disse biler Aquila Synergy raceren bruger motorer og gearkasser. Klubben supporterer Aquila Synergy Cup, og afgørelsen træffes af flagdommerne der har været med til racerløbene, så det er helt sikkert en meget fair afgørelse.

Præmier – fra venstre Christoffer Christensen, Bastian Buus, Kevin Brandsborg og Kevin Suenson.

Promotor Søren Rousing Glob overrækker prisen "Best Sportsmanship" til Julie Antonina Sørensen.

Denne weekend på Padborg Park lover godt for resten af sæsonen. Mange unge kører der er med oppe blandt de forreste, og måske mest imponerende så flot og fair der bliver kørt. Når der kom safetycar på banen under Aquila Synergy Cup løbet, så var det fordi en kører havde prøvet lidt for hårdt og sad fast ude i grusset. Skader begrænser sig til en enkelt beskadiget forskærm. Her er noget andre bilklasser kunne tage som et godt eksempel, helt op i formel 1!! Ingen nævnt ingen glemt! Vi så jo også at fair kørsel slet ikke sker på bekostning af spændende og tæt race.

Det skal nok blive en god sæson for Aquila Synergy Cup – næste løbsweekend er på Ring Djursland den 5. – 6. maj 2018.