Mads Damgaard

Mads Damgaard bliver 23 år i 2018. Han bor i det østlige Jylland, er ved at tage en uddannelse på Erhvervsakademiet i Viby J. I øjeblikket er han i praktik som markedsføringsøkonom. Mads vil gerne slutte sin uddannelse af med en bachelor.

Mads har ingen tidligere erfaring med at køre motorsport, så man må jo spørge til hvad der lige får ham til at starte med det. Han fortæller at han er påvirket af sin far som hedder Claus Damgaard.

Far Claus var med i forreste række blandt historiske motorkører sidst i forrige årtusinde og begyndelsen af dette årtusinde. Han tog et par Danmarksmesterskaber i 1965 klassen med en Lotus Elan. Det er en meget let bil, med et metalchassis og resten af karosseriet i glasfiber. Gadeversionen af bilen er opgivet til knapt 700 kg. og 110 - 120 HK. Når den så blev sat op til racerløb så faldt vægten til omkring 600 kg. og motoren kom op at yde omkring 160 HK. Claus vandt suverænt sine DM i 1965 klassen, tæt forfulgt af Peter Ager ligeledes i en Lotus Elan. Desuden kørte Claus også en De Tomaso Pantera, med den var det mere på de udenlandske baner det forgik.

Mads Damgaard en dygtig ung økonomistuderende der nu vil til at køre racerløb.

Claus Damgaard fra da han dominerede historisk motorsport med sin hurtige Lotus Elan.

Claus Damgaard har kendt manager Dan Suenson i lang tid, da Dan har klargjort og serviceret en ”mindre flåde” af danske Panteraer til racerløb. Claus og Dan har haft snakket om ikke Mads skulle se om han kunne køre race og blive lige så hurtig som sin far. Far Claus fik i kraft af gamle forbindelser stablet lidt sponsorater på benene og Mads vil da ikke sige nej til sådan en chance. Han glæder sig til at komme i gang med at køre Aquila Synergy Cup. Skulle Mads frygte at han er startet for sent, da mange der kører motorløb jo er startet i gokart næsten før de har lagt sutten på hylden. Så træk vejret og tænk på Juan Mauel Fangio, han startede med sit første racerløb som 23 årige i Argentina og kom til Europa efter anden verdenskrig og vinder sit første VM i Formel 1 i 1951 og der følger så 4 mere i årene 1954 – 1957. Det bliver spændende at se hvor langt Mads Damgaard kommer inden for motorsport. Generne og miljøet har han jo med fra sin far.